De workshop

Samen leren, samen doen: terug naar school wordt superleuk.

Voor verenigingen, organisaties en clubs is dit een gouden  kans: een middag workshop waarin u gezamenlijk leert het persoonlijke verhaal op papier te zetten.
Het is terug naar school op een gezellige manier. Ik neem u stap voor stap mee in mijn methode waarmee ik elke keer weer een boek schrijf. Dus die methode werkt.
Ook voor familieverhalen, ook voor levensverhalen.

U krijgt papier en potlood, ik neem puntenslijpers mee en eerlijk waar, meer voorbereiding hoeft niet. Dus niks powerpoint bekijken, we gaan aan de slag.

In deze workshop leert u van mij praktisch denken en doen. Na de workshop heeft u het antwoord op vragen als:

• hoe begin ik
  • hoe kom ik aan structuur
  • hoe lang duurt het om een verhaal te schrijven
  • hoe kom ik aan informatie
  • hoe ga ik om met familiegeheimen
  • hoe…

Met andere woorden, u kunt aan de slag. Want u gaat naar huis met kennis. En kennis leidt tot zelfvertrouwen: “Zo moet het dus, dan kan ik het ook.”

Dat stemt me tevreden. Want mijn ervaring leert dat zonder een goede structuur elk verhaal  gewoon niet boeiend is. Dan heb je een opstel van entoen-ent0en-entoen. En dat is zonde van het verhaal. In dat verhaal hoort ook historische informatie uit en over de oude tijd. Wat u wel en niet vertelt over Indië, moet goed gedoseerd zijn. Te veel? Dan wordt het een geschiedenisboek. Te weinig? Ook weer niet goed. Het gaat dus om balans, en dat komt ook aan de orde in de workshop.

Samen is gezellig

Samen in een zaal zijn heeft voordelen. U kunt even achterover leunen en rustig overdenken hoe een aanpak voor uw project gaat werken. En u hoort ter plekke van anderen hoe zij dat doen. Daarbij zit u helemaal in de sfeer van bemoediging en inspiratie, gevoelens die u zomaar een duwtje in de goede richting kunnen geven. Plus, u heeft mij om meteen vragen aan te stellen.

En wat ook kan meewegen: het is fijn te merken dat anderen hetzelfde hebben ervaren als u. Toen ik mijn workshop bij de INOG gaf, waren er veel gedeelde ervaringen. Iedereen begreep hoe ouders de oorlog kunnen meedragen en doorgeven. Zoiets steunt. Aan een half woord heb je genoeg. En is ook dat halve woord moeilijk, dan mag dat gewoon zo zijn.

Voor mij is workshops geven spannend. Veel mensen tegelijk, dat vraagt iets anders van me dan bij de persoonlijke schrijfcoaching die ik geef. Kijken naar iedereen. Luisteren. Opletten of iemand niet durft mee te doen en hoe ik iemand dan kan bemoedigen.
Als ik na de workshop thuis ben, ga ik even op het tapijt languit liggen om bij te komen. En dan herbeleef ik het weer, en tot nu toe voel ik me elke keer tevreden en blij. Omdat ik mijn kennis kon delen van het oude Indië en van de techniek van het schrijven. Want dat kwam ik brengen om met u te delen.  Zodat er meer en meer verhalen uit en over Indië  bewaard blijven.

Nu even praktisch

Een workshop is op maat. Een hele middag richt ik anders in dan wanneer ik een uur heb. Dat uur is het minimum. Financieel is het ook op maat. Komt iedereen in een dure BMW dan stijgt mijn tarief vanzelf een beetje. U begrijpt. Het tarief gaat in overleg.

Leuk, volle bak in de zomer van 2023.

Voor wie is het

•  clubs, verenigingen en organisaties
  •  een groepje vrienden of vriendinnen die een kick start willen met een schrijfproject
  •  het aantal personen maakt niks uit, maar met een handvol mensen ga ik toch moeilijk kijken

Voor wie is het niet

•  voor een enkele persoon, dan is persoonlijke schrijfcoaching eerder geschikt
  •  zware politieke organisaties, daar schrik ik voor terug
  •  romanschrijvers, dat is een andere tak van sport

Zin in een workshop? Mail me dan via het formulier. We maken een afspraak voor telefonisch overleg. Dan zijn we er vanzelf snel uit.

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*

Cursisten die u voorgingen

“Erg leerzaam”

Ik zou een ieder aanraden om de uidaging aan te gaan om wat je interesse heeft eens op papier te zetten. De lessen op zich vind ik erg leerzaam en ik zal ze nog regelmatig raadplegen.

Cees Piket

“Schrijven wilde ik altijd al leren”

Vilan ken ik van enkele jaren her. Ik werkte, en werk nog steeds, in de Koninklijke Bibliotheek, daar was het dat ik Vilan tegenkwam, zij als lener, ik als bibliotheekmedewerker. Ik vond haar direct sympathiek. Zoiets leer je jezelf niet aan, dat is er vanaf het eerste moment, of niet. Ik leerde dat ze schrijfster was, en Nederlands studeerde. We deelden Nederlands-Indië, ontdekte ik. Zij als schrijfster, ik als zoon uit de derde generatie. Voor haar was en is het een passie, voor mij was het iets dat in de verte meespeelde, maar niet direct. Vorig jaar kwam ik op een website een artikel van Vilan tegen. Ik vroeg me af hoe het met haar ging. Op haar website zag ik dat ze naast schrijfster ook schrijfcoach is. Leren schrijven heb ik altijd gewild. Een afspraak was snel gemaakt.
Ik liep die zomer al rond met het verlangen om mijn eigen leven op een rij te zetten. Vilan hielp structuur in mijn verhaal aan te brengen. Ze leerde me hoe ik mijn materiaal moest verzamelen, en hoe je je herinneringen kan beschrijven. Ze las mee en zag bijvoorbeeld dat ik als een observator schreef, misschien minder als een emotionele deelnemer. Het kan je helpen je verhalen directer en pakkender te maken. Tegelijkertijd gaf het schrijven en de gesprekken mij meer inzicht in mijzelf.
Wat onverwachts gebeurde was het besef hoe sterk ik met Nederlands- Indië verbonden ben. Ik heb nog veel werk te doen. Maar ik ben onderweg. En heb het plan voor toneel werk te maken. Mocht u een professioneel schrijver willen worden, of uw eigen verhaal op schrift willen zetten, dan kan ik u Vilan van de Loo van harte aanbevelen. In beide gevallen heeft u een deskundige en fijne schrijfcoach als begeleidster.

Victor Olivier